czym jest pr (pijar)?

Public relations – prezentacja zagadnienia, cz. 1.

Nie ma pewnie osoby, która nie słyszałaby jeszcze o public relations, często nazywanym skrótowo PR-em („pijarem” lub „piarem”). I też zapewne ogromna większość z nas nie do końca potrafiłaby dokładnie wytłumczyć, czym on jest lub też wymienić kilka narzędzi, z jakich korzystają trudniący się nim specjaliści. Nasza krótka seria 3 tekstów poświęconych prezentacji tego zagadnienia, ma na celu to ułatwić – wyjaśnić dokładnie czym jest PR oraz oraz co dokładnie się pod nim kryje. Zapraszamy do lektury.

Public relations jako element miksu komunikacji marketingowej

Public relations (PR) to bardzo szerokie pojęcie. A to dlatego, ponieważ zawiera bardzo wiele elementów, z których wiele zostanie tu przedstawionych w formie wstępu do tego bardzo interesującego zagadnienia. W największym skrócie, public relations to komunikacja między organizacją, np. firmą, a jej publicznością (wszystkimi jej interesariuszami), której celem jest generowanie jej jak najbardziej pozytywnego wizerunku.

Wystąpienia publiczne, prezentacje oraz pisanie przemówień

W organizacjach zajmują się tym głównie jej kluczowe postacie, które samodzielne tworzą przemówienia, które następnie również samodzielnie wygłaszają na imprezach firmowych, ceremoniach przyznania nagród czy innych spotkaniach branżowych. Zajmują się tym również przedstawiciele działu PR firm, którzy we współpracy z menedżerami często piszą im przemówienia, a także tworzą prezentacje firmowe. Ich działania wpisują się w zaplanowaną i spójną strategię budowania dobrych relacji ze swoimi interesariuszami.

Wydawnictwa korporacyjne, m.in. raporty finansowe

Wydawnictwa korporacyjne obejmują raporty finansowe, wewnętrzne czasopisma (dystrybuowane tylko wśród pracowników firmy), broszury, katalogi, cenniki i wszelkie inne materiały będące dziełem samej organizacji. Komunikuje się ona w ten z różnymi grupami odbiorców. Na przykład raporty finansowe są szczególnie interesujące dla inwestorów oraz całego rynku akcji – ponieważ dostarczają wszelkiego rodzaju wskaźników dotyczących kondycji firmy. Mówiąc wprost, całe społeczeństwo jest jej interesariuszami. Stąd PR musi być proaktywne i zorientowane na przyszłość, a jego celem jest budowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku organizacji w świadomości szerokiego grona odbiorców.

Jednak nie da się ukryć, iż czasami trudno jest dostrzec różnicę pomiędzy komunikacją marketingową a PR. Do tego dochodzi kolejny fakt, który być może działa na niekorzyść PR, a mianowicie to, iż jest on często drogi, a nie darmowy, jak sugerują niektóre definicje na jego temat. Otóż, dobre agencje PR wcale nie są tanie. A to też dlatego, iż jak już wspomnieliśmy, PR obejmuje bardzo szeroki zakres działań, a dobry efekt końcowy pracy takiej agencji najczęściej wymaga wdrożenia przynajmniej kilku z nich.


Warto w tym momencie przytoczyć kilka z nich, co pozwoli nam konkretniej nakreślić obraz tego, czym zajmują się specjaliści PR na co dzień.

Wywiady

W tym przypadku bardzo ważne jest, aby kadra kierownicza firmy była często dostępna, np. dla dziennikarzy. W tym celu, wielu menedżerów firm przechodzi specjalne szkolenia, jak radzić sobie z mediami i jak zachowywać się przed kamerą. Wywiady te często pozwalają firmie na przedstawienie własnego punktu widzenia na sprawy, które są ważne z punktu widzenia ich biznesu czy szerzej – branży, której działają. A wspomniany już sposób zachowania się przed kamerą przedstawiciela firmy, tego jak przed nią wypadnie, ma bezpośredni wpływ na kształtowanie nie tylko jego wizerunku, ale i całej organizacji, której w danej chwili jest twarzą.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *